recomandare - faci mișcare

Ilustrație realizată de Roma Gavrilă

Cum gestionezi

DEPRESIA

Depresia este o stare prelungită de energie joasă, care poate varia în intensitate de la amorțeală, lipsa de chef și motivație, până la comportamente de auto-vătămare și risc de suicid.

Ce este depresia?

Ea poate avea multiple cauze, iar recomandarea noastră este să apelați la ajutorul unui psihoterapeut sau psihiatru în cazul în care starea de depresie se prelungește (ex.: durează de mai mult de două săptămâni). Pe pagina dedicată echipei de suport a proiectului „autoizolat, DAR nu singur”,  găsiți mai mulți specialiști gata să vă asiste în gestionarea depresiei,

cât și să vă ofere o recomandare în cazul în care ați avea nevoie de sprijin medical. Dintre cauzele depresiei cele mai des întâlnite în această perioadă sunt: singurătatea, izolarea în sine, pierderea unor libertăți, sentimente de inutilitate (ex: șomaj tehnic), pierderea locului de muncă. Iată ceea ce am vrea să știți:

Cum poți gestiona depresia?

o

Este normal să ai zile mai bune și zile mai proaste, când te simți cu mai puțină energie. Este important să fii blând cu tine și să faci atât cât poți.

o

Este de ajutor să vorbești despre trăirile tale cu alți oameni care știu să te asculte. Sună un prieten drag sau contactează-ne și-ți vom fi alături cand te simți singur/ă.

o

Uneori este important să te lași să simți ceea ce simți, fără să te judeci. Uneori, când îți propui să “fii tare”, asta poate duce la și mai multă frustrare și acumulare de tensiune.

o

Mișcarea este aliatul tău numărul unu în eliberarea de substanțe benefice corpului și minții (ex.: endorfine), atât de necesare în recăpătarea poftei de viață.

o

Păstrând o structură a timpului și un ritm cât mai constant al activităților zilnice te va ajuta să te simți mai bine, mai în control.

o

În cazul pierderilor pe care le trăiești, o perioadă de doliu psihologic este binevenită și susține în mod natural procesul vindecării emoționale.

o

Având grijă de tine și de corpul tău, făcându-ți mici plăceri, mintea ta primește mesajul că există și multe alte lucruri bune în viața ta, că nu se învârte totul în jurul restricțiilor, a fricii și a lipsurilor.

o

Poate fi de ajutor să ții un jurnal. În special atunci când este dificil să vorbești despre trăirile tale cu o altă persoană, un jurnal poate reprezenta un loc sigur, doar al tău, unde orice exprimi este bine venit.

o

Propune-ți să privești izolarea dintr-o perspectivă diferită. Transformă “sunt blocat” în “acum am timp să fac lucruri pentru mine”. Și apoi chiar fă ceva ce îți doreai de mult să faci, dar nu ai avut timp până acum.

o

Identifică activitățile pe care le poți face și dedică-te lor. A încerca să controlezi incontrolabilul te poate duce în stări de neputință și lipsă de sens. Evită să cazi în capcana atotputerniciei și bucură-te de orice lucru pe care îl poți realiza sau la realizarea căruia poți participa.

Sună acum

Vorbește cu un specialist