Ilustrație realizată de Roma Gavrilă

Relația cu ceilalți

Pentru că noi adulții suntem în perioada aceasta îngrijorați, obosiți, iritabili și poate avem emoții care uneori ne copleșesc, e posibil ca și copiii să devină agitați, haotici, temători, necooperanți și chiar să regreseze (să piardă temporar niște achiziții pe care le aveau).

De aceea, vă încurajăm să folosiți, pentru dumneavoastră întâi, toate tehnicile de relaxare și resursele pe care le aveți la dispoziție, pentru a vă regla emoțional primii.

Relația cu copiii

S-ar putea să aveți nevoie să vă retrageți câteva minute (ex. să vă ascundeți în baie!) sau să luați o mică pauză de la interacțiunea cu copilul pentru că aveți nevoie de un alt adult cu care să discutați.

Când puteți, vorbiți-le copiilor despre cum vă liniștiți voi, despre ce vă ajută

să vă simțiți mai bine (ex. mă duc să mă liniștesc puțin în dormitor, mă ajută să stau puțin singură și să respir, merg să vorbesc cu o prietenă la telefon). Reglarea noastra emoțională, făcută de unul singur/ă sau împreună cu alt adult, este esențială pentru a putea fi prezenți emoțional pentru copii, pentru nevoile și răspunsurile lor.

Copii mereu surprinzători, din toate punctele de vedere.

Iată cateva dintre sugestiile noastre pentru această perioadă:

o

Explicați copiilor, pe limba lor, de ce trebuie să stăm în casă. Ajutați-i să vizualizeze ce este un virus, de unde provin în general virusurile, ce se întâmplă cu corpul dacă se îmbolnăvește și ce putem face pentru a ne proteja. Folosiți toate simțurile care pot fi antrenate în acest scop: Oare cum arată un virus? Dar dacă ar scoate un sunet, cum s-ar auzi? Dacă pui degetul mic pe un virus, oare ce simți? Oare e acru ca lămâia sau dulce ca o cireașă? Și, a ce miroase?

o

Păstrați pe cât posibil rutina pe care o aveau înainte (de exemplu, orele de somn) sau creați un program cu repere fixe și afișați-l la vedere (pe frigider); este util un orar comun, pentru toți membrii familiei, astfel încât copiii mai mari pot vedea când suntem ocupați și când suntem disponibili pentru joacă sau alte activități împreună.

o

Jucați-vă fizic cu ei, cât puteți de mult. Inventați jocuri de mișcare de tipul “Simon says: Sari într-un picior!” Puteți utiliza o jucărie de pluș care să dea indicațiile folosind o voce amuzantă.

o

Realizați trasee “sportive” utilizând “echipamentele” existente în casă: cutii, scaune, cercuri, perne, etc.

o

Faceți yoga împreună! Yoga îi ajută pe cei mici să își dezvolte musculatura, flexibilitatea, coordonarea, concentrarea și să își conștientizeze propriul corp. Printați imagini cu posturi de yoga pentru copii, pe care le puteți colora și transforma apoi în “cărți de joc”. Bucurați-vă de fiecare progres și nu uitați să păstrați totul cât mai amuzant! Nu este despre a face o postură corect, ci despre a ne simți bine împreună (ex. provocați-i să ghicească ce “postură” ascundeți la spate)

o

Vorbiți cu copiii despre emoții, despre cum se simt ei în aceste zile. Ce le place și ce nu le place la statul în casă. Un exercițiu în acest sens poate fi „Harta corporală a senzațiilor”.

  • Rugați-l pe cel mic să se întindă pe o coală mare de hârtie, apoi desenați-i conturul corpului.
  • Stabiliți împreună cu copilul câte o culoare pentru fiecare emoție. De exemplu: albastru pentru tristețe, roșu pentru furie, galben pentru fericire.
  • Discutați cu copilul unde simte în corp emoția respectivă și ce senzații apar, apoi colorați omulețul de hârtie, respectând culoarea aleasă pentru fiecare emoție.
o

Exercițiile de respirație îi ajută pe copii să își gestioneze emoțiile puternice atunci când situațiile devin copleșitoare pentru ei. Însă au nevoie să învețe să facă asta în relație cu un adult. O manieră amuzantă și ușor de înțeles este să folosim metafore: imaginează-ți că tragi aer în piept ca și când ai mirosi o floare nemaintâlnită și că eliberezi aerul din burtică și piept ca și când ai fi un balon care se dezumflă. De asemenea, puteți face împreuna cu ei exercițiul propus de noi la rubrica Anxietate: inspirați în 4 timpi, expirați în 8 – adaptând secundele în funcție de capacitatea și răbdarea copiilor.

Sună acum

Vorbește cu un specialist