Ce poți observa și ce îți recomandăm

Izolarea socială ne poate crea dificultăți de ordin psihologic care pot face această situație și mai dificilă. În unele cazuri, dificultățile pe care le întâmpinăm acum se suprapun peste vulnerabilități psihice mai vechi, exacerbându-le. Cele mai frecvente au legatură cu: anxietatea, depresia, frustrarea, relațiile cu ceilalți, structurarea timpului.

Ilustrații realizate de Roma Gavrilă

Anxietatea

Anxietatea este o experiență a întregului organism, care este firesc să apară în situațiile de mare incertitudine, cum este cea pe care o traversăm în prezent. Această experiență conține atât emoții (ex. agitație, teamă, preocupare), cât și senzații fizice (ex. respirație superficială, ritm cardiac accelerat, transpirația rece a mâinilor, amețeli etc.). De asemenea, ea poate avea forme diverse de manifestare, cât și intensități diferite: de la ușoare îngrijorări, stres până la atacuri de panică și incapacitate de a funcționa normal.  

În contextul actual, anxietatea poate avea multiple cauze, precum:  îngrijorări legate de starea de sănătate, stresul alimentat de media, teama de necunoscut, anxietate legată de o posibilă pierdere a locului de muncă sau dificultăți financiare ce pot apărea și altele.

Iată câteva dintre sugestiile noastre, pe care dorim sa vi le oferim spre a gestiona cu mai mare încredere anxietatea, atunci când simțiți ca devine prea intensă.

Citește mai mult …

Depresia

Depresia este o stare prelungită de energie joasă, care poate varia în intensitate de la amorteala, lipsa de chef și motivație, până la comportamente de auto-vătămare și risc de suicid. Ea poate avea multiple cauze, iar recomandarea noastra este să apelați la ajutorul unui psihoterapeut sau psihiatru în cazul în care starea de depresie se prelungește.

Dintre cauzele depresiei cele mai des intalnite in aceasta perioada sunt: singurătatea, izolarea în sine, pierderea unor libertăți, sentimente de inutilitate (ex: șomaj tehnic), pierderea locului de munca.

Citește mai mult …

Frustrarea

Izolarea ne poate face să fim mai iritabili decât de obicei, și să gestionăm mai greu enervarea cotidiană. Frustrarea este o emoție asemănătoare furiei. Însă, spre deosebire de furia care apare atunci când avem nevoie să ne creștem energia

pentru a avea un impact imediat asupra mediului, frustrarea apare atunci când simțim furie dublată de neputință, de senzația că nu putem face mare lucru pentru modificarea situației curente.

Când simțim iritarea cum crește, ne putem ajuta să ne liniștim folosind oricare dintre exercițiile propuse mai sus, în secțiunea dedicată managementului anxietății. Și asta pentru că, atât anxietatea cât și furia sau frustrarea reprezintă o suprasolicitare, din interior, a sistemul nervos. Când se întâmplă această suprasolicitare, este nevoie să încetinim ritmul, și să permitem respirației, bătăilor inimii și presiunii din vasele de sânge să revină la normal. De asemenea, poate fi de ajutor să faceți exerciții fizice intense (ex.: flotari, greutăți, jumping jacks), care eliberează energia acumulată în mușchi. Recomandarea noastră este să faceți aceste exerciții în prima parte a zilei, și nu seara în preajma orei de culcare, deoarece v-ar putea activa suplimentar și provoca insomnie.

Emoțiile din aceeași categorie cu furia și frustrarea pot fi: indignarea, ostilitatea, desconsiderarea, gelozia, retragerea și deconectarea de ceilalți, scepticismul, critica, umilința și sentimentul de a fi fost dezamăgit sau trădat.

Nerespectarea măsurilor impuse în perioada aceasta ar putea atrage aplicarea de sancțiuni sau v-ar putea pune în pericol viața. De aceea noi vă încurajăm și vă suntem alături, pentru a vă putea gestiona chiar și cele mai neplăcute și imprevizibile reacții emoționale.

Relația cu copiii

Pentru că noi adulții suntem în perioada aceasta îngrijorați, obosiți, iritabili și poate avem emoții care uneori ne copleșesc, e posibil ca și copiii să devină agitați, haotici, temători, necooperanți și chiar să regreseze (să piardă temporar niște achiziții pe care le aveau). De aceea, vă încurajăm să folosiți, pentru dumneavoastră întâi, toate tehnicile de relaxare și resursele pe care le aveți la dispoziție, pentru a vă regla emoțional primii. S-ar putea să aveți nevoie să vă retrageți câteva minute.

Citește mai mult …

Lipsa de intimitate

Cei care locuiesc împreună cu famila este posibil ca în această perioadă să experimenteze o suprasolicitare senzorială, adică prezența continuă a celorlalți să devină “prea mult” în unele zile. Este firesc. De asemenea, a dori o pauză nu

înseamnă că nu-i mai iubiți la fel de mult, sau că au devenit peste noapte nesuferiți, deși în unele momente este posibil să simtiți și asta. Amintiți-vă că nici unul dintre voi nu a mai trăit o astfel de măsură socială, și că toți încercați să vă adaptați cât se poate de bine.

Ia-ți timp de unul singur/ă, și desfășoară activități pe cont propriu. De exemplu, dacă înainte mergeai la sală să faci sport, și asta îți dădea și un timp de relaxare în afara casei, acum te poți retrage într-o alta cameră să faci asta, anunțându-i pe ceilalți că este “timpul tău”. Comunică nevoia ta de intimitate cu cei din jur și stabiliți împreună un program în care să ai timp pentru tine.

Daca spațiul nu vă permite să folosiți o altă cameră, puteți organiza un colț al sufrageriei, cu perne, o păturică, o veioză, o sticlă sau o carafă cu apa, care să reprezinte un spațiu în care dacă mergeți, ceilalți să știe că nu doriți să fiți deranjat/ă.

Structurarea timpului

Pierderea rutinei zilnice, sau mai bine zis adaptarea ei la lucrul de acasă, poate fi o alta provocare. Nu trebuie sa va mire daca orarul devine temporar ceva mai haotic si daca nu sunteti pe cat de eficienti v-ati dori.

Este util sa ne amintim in aceste momente ca traversam o situatie speciala, si ca nu ne putem cere sa ne comportam ca si cum nimic nu s-ar intampla.

Izolarea ne poate face sa ne inchidem in noi insine. Solitudinea, atat de necesara din cand in cand pentru regenerare psihica, se poate transforma in perioada asta in singuratate. Daca simtiti ca incepeti sa va retrageti emotional din relatii, ca va incearca poate o stare depresiva, va amintim ca noi va suntem alaturi si ca dorim sa va sustinem sa treceti cu bine prin aceasta perioada. In fiecare zi de luni pana sambata, echipa proiectului “Autoizolat, dar nu singur” va raspunde la telefon!

Aici va propunem si cateva idei pentru structurarea timpului si pastrarea energiei in relatii:

  • Initiaza contactul cu cineva apropiat. Nu astepta sa fi contactat, suna tu primul/prima!
  • Pastreaza contactul cu prietenii si familia. Poti dezvolta relatiile astfel incat ele sa cuprinda noi dimensiuni. Poate descoperi in cineva o trasatura frumoasa de caracter, pe care nu o cunosteai pana acum.
  • Fa-ti un program de “iesit” la cafea online cu prietenii pe platformele de comunicare accesibile
  • Scrie in jurnal sau incepe sa tii un jurnal. Aceasta activitate poate sa ajute si in gestionarea emotiilor posibil intensificate de izolare si te poate ajuta sa selectezi ce vrei sa impartasesti cu ceilalti
  • Uneori ne retragem sperand sa ne fie mai bine dar nu ne gasim confortul. Daca prefer sa ramai retras/a, poti gasi activitati care iti fac placere si pe care le poti face singur/a (ex. pictat, desenat, exercitii fizice, gatit etc.)
Excesul de activități

Uneori, pentru a evita emoțiile dificile, ne aglomerăm programul cu activiați care ne suprasolicită fizic sau psihic. Adesea, ceea ce urmează unui “hei-rup!” prelungit de activitați este o perioada de epuizare. Este important să vă oferiți pauze pe parcurs, și să vă oferiți recompense după ce reușiți să finalizați activitățile mai dificle.

Dacă epuizarea continuă și după perioada de repaos și vă afectează viața și relațiile personale, este posibil să suferiți de ‘burnout’ – o acumulare cel mai probabil a stresului anterior, combinat cu limitarea libertății de mișcare și lipsa de soluții. În fiecare zi de luni până sâmbătă, puteți sta de vorbă despre felul în care vă simți, cât și despre orice altceva vă preocupă, cu psihologii proiectului “Autoizolat, dar nu singur”.

Sună acum

Vorbește cu un specialist